Jak wiadomo media coraz bardziej zaczynają wypierać tradycyjne środki pomagające dzieciom przyswajaniu podstawowych informacji i zdobywaniu niezbędnej wiedzy. Do takich zabiegów niewątpliwie należy film, który niejednokrotnie przesuwa na dalszy plan szablonowe sposoby pomagające w pogłębianiu wiedzy.
Większość uczniów dokonuje jednoznacznego wyboru stając przed alternatywą : film czy książka. Oczywiście wybierają film. Sztuka filmowa okazuje się być o wiele bardziej atrakcyjna, gdy przychodzi nam ją porównać z książką. Obraz, dźwięk ulubiony aktor, przystępnie przedstawiona fabuła powodują, że dzieci nagminnie unikają kontaktu ze słowem pisanym, szczególnie w sytuacji, gdy w grę wchodzi lektura szkolna.
Lektury kojarzą się uczniom z przykrym obowiązkiem. A jak wiadomo nikt nie lubi być do niczego zmuszany. Dlatego to film góruje nad literaturą.
W okresie, gdy świat zdominowała technologia, a uczniowie korzystają z niej w coraz większym stopniu, tradycyjne środki przyswajania wiedzy budzą w nich niechęć. Przyzwyczajeni do szeroko pojętych mediów odrzucają lektury czy podręczniki.
Kolejnym argumentem przemawiającym na korzyść filmu jest fakt, że książka wymaga poświęcenia jej większej ilości czasu, a adaptacja filmowa jest szybka i łatwa w przyswajaniu. Dostępność filmów jest tak ogromna, że nie sposób zlikwidować kontaktów ucznia z filmami.
Ale nie tylko uczniowie korzystają z możliwości jakie daje film. Pomimo, że nauczyciele często nie tolerują formy przyswajania lektury jaką wybierają ich uczniowie, sami często wykorzystują medium jakim jest film. Wielokrotnie na lekcjach praktykuje się wyświetlanie filmów dydaktycznych od biologii poczynając a kończąc na lekcjach religii. Takie filmy pomagają poznać dzieciom świat za pomocą obrazu i dźwięku, a nie tylko za pośrednictwem tekstu, jak to ma miejsce w przypadku podręczników. Filmy dydaktyczne mogą być próbą uniknięcia prowadzenia i przygotowywania lekcji przez nauczycieli, ale mogą być również okazją dla uczniów do innego spojrzenia na świat. Do spojrzenia z różnych perspektyw.
Z jednej strony nauczyciele nie aprobują przyswajania wiedzy tylko za pomocą mediów a w szczególności filmu, z drugiej jednak przyznają iż taka forma jest bardziej przyciągająca, gdyż nie tylko sprzyja nauczaniu, ale także dostarcza rozrywki.
Telewizja, która ma możliwość kształtowania młodego pokolenia także z tej alternatywy korzysta. Uczniowie mają okazję formować swój światopogląd. Szeroka oferta filmów edukacyjnych sprawia, że młodzi ludzie mogą przyswajać sobie wiedzę nie tylko w szkole, ale również przebywając w domu. Taka oferta edukacyjna powoduje, że uczniowie mogą zdobywać wiedzę nie ruszając się z domu . Mają możliwość oglądania tych samych filmów w domu , co powodować może u nich uczucie bezsensowności uczęszczania do szkoły.
W dobie komputerów i ciągle rozwijającej się technologii nie można uniknąć zastosowania filmów w edukacji szkolnej.
Źródło zdjęcia: flickr.com
Autor: worak