Edukacja medialna, czyli nauka o mediach oraz umiejętność korzystania ze środków masowego przekazu jest niewątpliwie bardzo istotna. Jej celem jest przede wszystkim skierowanie uwagi odbiorców na wartościowe treści. Niestety nie jest ona realizowana proporcjonalnie do potrzeb.
Oglądanie telewizji jest obecnie jednym z najpopularniejszych sposobów spędzania wolnego czasu.Być może jest to spowodowane szerszym gronem odbiorców. Korzystanie z internetu jest uzależnione od chociażby podstawowej znajomości obsługi komputera. Telewizja jest pod tym względem przeciwieństwem wirtualnej przestrzeni – ze względu na łatwość odbioru jest dostępna zarówno dla kilkuletnich dzieci jak i dla osób starszych.
Treści przekazywane odbiorcom (informacje, dokument, bajka, film fabularny itp.) wywołują określone reakcje i emocje. Niektóre z programów, mimo iż są przeznaczone dla dzieci, pokazują elementy przemocy. Również często zdarza się, że dzieci stają się odbiorcami treści, które nie są dla nich przeznaczone. Są za to odpowiedzialni nie tylko rodzice, którzy powinni kontrolować programy oglądane przez dzieci, ale także sami twórcy programów przeznaczonych dla młodego widza. Niektórzy nie potrafią zachować dystansu do przedstawianych treści i dokonać ich obiektywnej oceny. Właśnie dlatego powinniśmy kłaść nacisk na umiejętność selekcji. Poniekąd to właśnie niedopasowane do odbiorcy treści programów,często emitowanych w nieodpowiednim czasie determinuje konieczność ,,medialnego wychowywania” widza.
Ważne, aby wiedza o korzystaniu z telewizji nie tylko ograniczyła odnoszenie szkód, ale miała korzystne oddziaływanie na widza. Mam tu na myśli różnorodne filmy edukacyjne np. przyrodnicze, które poszerzają zainteresowania i mogą zachęcić do zdobywania nowej wiedzy.Zarówno twórcom, reżyserom jak i nauczycielom, potrzebna jest wiedza o twórczości w środkach masowego przekazu i o psychologicznych mechanizmach oddziaływania mediów. Właśnie rozwinięcie edukacji medialnej mogłoby pomóc w poszerzeniu tej wiedzy.
Jolanta Grzenkowicz
zdjęcie: http://www.flickr.com/photos/alexnormand/2540354734/sizes/m/in/photostream/