Dzisiejsza oraz kolejna notatka zostanie poświęcona temu w jaki sposób można nauczać świadomego i wybiórczego korzystania z mediów oraz jak powinno się odbierać media i racjonalnie posługiwać się nimi. Tematy te są ze sobą ściśle związane, więc połączenie ich w jedno, stanowi przejrzystą całość. W społeczności można natknąć się, na reklamy kursów dotyczących nauki obsługi komputera, kierowane do osób starszych, niewykwalifikowanych, bądź do tej pory tym nie zainteresowanych. Czy nauka korzystania z komputera jest równoznaczna z nauczaniem sposobu korzystania z mediów? Otóż nie. Żeby nauczyć się korzystać z dobrodziejstw mediów należy uruchomić swojego wewnętrznego krytyka oraz myślenie. Powinno się tego uczyć już od dziecka, (w dzisiejszych czasach już od małego, dziecko korzysta z komputera, ogląda telewizję) które to ze względu na szum informacyjny może mieć problem z wyodrębnieniem tego, co dla nich odpowiednie, ważne bądź na daną chwilę potrzebne. Wewnętrzny krytyk powinien uruchamiać się w człowieku w momencie sięgania po gazetę, włączania telewizora lub wchodzenia do Internetu. Ludzie powinni brać pod uwagę fakt, że nie wszystko co zostało opublikowane ma swój cel, jakąkolwiek wartość i jest przemyślane. Należy nauczać jak sprawdzać wiarygodność informacji zawartych w mediach, aby każdy mógł na własną rękę sprawdzić na ile wiarygodne są, przedstawiane dane. Każde dziecko powinno wiedzieć, na jaki portal może wejść, aby uzyskać informacje skierowane do najmłodszych (gry, zabawy, ciekawostki, galerie), jaki kanał włączyć w odbiorniku, aby natknąć się na treści skierowane do dzieci. Myślę, że edukacja w tym zakresie jest szalenie ważna, ze względu na wszechobecność mediów w naszym codziennym życiu.