W dniach 19.-20. lutego 2016. w Europejskim Centrum Solidarności odbyła się konferencja „Marketing w kulturze”. Zorganizowane przez Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku wydarzenie przyciągnęło kilkaset osób z instytucji kulturalnych i nie tylko, zainteresowanych nowoczesnymi sposobami promocji aktywności kulturalnych. Miałem przyjemność, na zaproszenie organizatorów, wziąć udział w konferencji.
Moje wystąpienie, zatytułowane „Blogi kulturalne i instytucje kultury – budowanie kultury uczestnictwa” odbyło się w ramach pierwszego panelu „Trendy w marketingu kultury w Polsce i zagranicą”. Temat wystąpienia był pochodną raportu badawczego „Dwa zero czy zero? Blogi o tematyce kulturalnej a przemiany kultury uczestnictwa”, który zrealizowaliśmy w Instytucie Kultury Miejskiej w ramach grantu z programu „Obserwatorium Kultury” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. I o raporcie miałem podczas wystąpienia mówić, ale zdecydowałem, że zamiast przedstawiać wnioski i rekomendacje, które można przeczytać w raporcie, potraktuję blogi jako punkt wyjścia i odnieść się do nich również w zakończeniu, poświęcając czas na refleksję na temat kompetencji cyfrowych, medialnych i informacyjnych, jakie są niezbędne do współpracy instytucji kultury z oddolnymi (i nie tylko) partnerami oraz do poszerzania przestrzeni kultury uczestnictwa. A ta przestrzeń jest niezbędna, byśmy, korzystając z dostępnych technologii komunikowania, mogli nie tylko konsumować kulturę w „trybie telewizyjnym”, ale również brać udział w jej rozwijaniu. Poniżej zapis wystąpień pierwszego dnia konferencji (moje wystąpienie rozpoczyna się mniej więcej od 2:03:27 i tam przedstawiam szerzej, co sądzę o rozwijaniu kultury uczestnictwa przez instytucje kultury współpracujące np. z bloger(k)ami).
Bezpośredni link do mojego wystąpienia.
Zachęcam nie tylko do dyskusji na temat moich pomysłów na rozwijanie kultury uczestnictwa, ale również do obejrzenia pozostałych, interesujących wystąpień.
Fot. Instytut Kultury Miejskiej.