Nowe technologie i ich powszechne wykorzystywanie zmieniają nie tylko wygląd instytucji, możliwość kontaktu z nimi i korzystania z usług, ale także przyczyniają się do zmiany ról, jakie pełnią. Przykładem mogą być biblioteki, o których przygotowaliśmy publikację.
„Biblioteka – tu można więcej! Jak przygotowywać centra edukacji medialnej i cyfrowej” to publikacja wydana w 2015 roku. Niemal rok czekałem na to, żeby wspomnieć o niej w „Edukatorze Medialnym”. Po części zapewne z lenistwa, poza tym informowałem na fanpejdżu EM na Facebooku i zwyczajnie zapomniałem wrzucić informację na blog. Szczerze mówiąc, granica pomiędzy kanałami się zaciera i pilnowanie każdego z nich, zwłaszcza powielanie (w pewnym sensie) treści, staje się trudniejsze. Nie miałem jednak narzekać, a informować.
W bibliotekach widzimy nieposkromiony potencjał. Z tego też powodu w trakcie bibliocampowego spotkania w Gdańsku ukuliśmy hasło (albo powtórzyliśmy je, nie pamiętając źródła): Biblioteka – tu można więcej! Chcemy, by tu można było więcej i by medialna, informacyjna oraz cyfrowa edukacja były tylko terminologicznym wstępem do innowacyjnych działań kształceniowych i wychowawczych oraz do zmian otaczającej nas rzeczywistości.
– Grzegorz D. Stunża
Opisywana publikacja jest nietypowa, ponieważ została przygotowana w dwóch etapach. Pierwszy to spotkanie w Europejskim Centrum Solidarności, gdzie w ramach Bibliocampu 2015 odbyło się seminarium związane z tematyką książki. Odbyły się krótkie wykłady, następnie pracowaliśmy przy stolikach nad różnymi tematami i porady, jakie wypracowaliśmy, zostały włączone do części poradnikowej. Nietypowość to również zawartość – publikacja zawiera artykuły ekspertek edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej, kilka części poradnikowych oraz komentarze eksperckie. W materiale znalazły się teksty Noemi Gryczko, Justyny Jasiewicz, Marty Kosteckiej i Anny Krawczyk, komentarze Marty Kosteckiej, Doroty Kostowskiej, Anny Krawczyk, Alicji Lipińskiej, Anny Mierzeckiej i Ewy Rozkosz. Poradniki wstępnie zredagowały Dorota Kostowska, Marta Kostecka i Anna Mierzecka. W pracach podczas spotkania wzięli udział także Sławomir Czarnecki, Magda Jedlicka, Marta Netza i Gabriela Skoracka.
Pomimo upływu czasu, uważam, że wciąż warto sięgnąć do zredagowanej przeze mnie pozycji. Znajdziecie tam nie tylko odwołania teoretyczne i eksperckie oceny, ale także zestaw porad, które mogą być przydatne przy poszerzaniu bibliotecznej oferty i budowaniu lokalnych centrów edukacyjnych wykorzystujących nowe technologie oraz rozwijających kompetencje wykorzystywania narzędzi cyfrowych do działań edukacyjnych i uczestnictwa w kulturze. Gorąco polecam, zwłaszcza, że to kontynuacja przygotowanej rok wcześniej i zdecydowanie krótszej broszury „Biblioteka – centrum edukacji medialnej”.
Grafika: okładka opisywanej publikacji.