Pierwszego marca 2017. wziąłem udział w spotkaniu organizowanym przez TechKlub Lublin we współpracy z Koalicją Otwartej Edukacji. Wydarzenie miało tytuł „Otwarte zasoby w edukacji” i odbywało się w ramach działań Tygodnia Otwartej Edukacji.

http://www.schooltechnology.org Photos of elementary students using iPads at school to do amazing projects.
Równolegle do lubelskiego spotkania podobne, otwartościowe wydarzenia odbywały się w wielu miastach w Polsce. Prowadzili je aktywiści i aktywistki działający na co dzień na rzecz otwartej, wolnej edukacji. Dzięki współpracy z lubelskim TechKlubem mogłem wystąpić podczas wydarzenia organizowanego w Ośrodku Brama Grodzka: Teatr NN. Prowadziła je Magdalena Wróblewska w zastępstwie Łukasza Kowalskiego. Przy okazji realizowałem założenia projektu KulturLab, realizowanego przy „Edukatorze Medialnym”.
Moje wystąpienie zatytułowane było „Otwarta, wartościowa edukacja. Budowanie kultury uczestnictwa”.
Otwarte zasoby edukacyjne, chociaż pozwalają na budowanie egalitarnej, dostępnej szeroko dzięki cyfrowym technologiom, edukacji, nie są postrzegane jako istotne przez większość nauczycieli i uczniów oraz decydentów. W wystąpieniu chciałbym zwrócić uwagę na cechy charakterystyczne, potrzeby oraz braki w zakresie kompetencji medialnych i cyfrowych przedstawicielek i przedstawicieli pokolenia Z i pokolenia Alfa. A także nauczycieli, rodziców i szkół, w których uczą się obecne pokolenia ekranów. Charakteryzując korzystanie z technologii przez dzieci, młodzież, rodziców i szkołę, spróbuję odpowiedzieć na pytanie, jak implementować otwartość – rozumianą jako postawę, a nie same treści i licencje prawne, do realizowanych celów edukacyjnych. Budowanie kultury wymiany edukacyjnej i platformy twórczych działań odbywa się obecnie dzięki instytucjom kultury i organizacjom pozarządowym, zaangażowanym w projekty na rzecz otwartości. Przeniesienie promowanych przez nie idei i rozwiązań i szersze zastosowanie ich w działaniach edukacyjnych, może prowadzić do budowania kultury tworzonej przez aktywnych, świadomych obywateli. Wymaga to jednak sprostania wyzwaniom technologicznym, społecznym i edukacyjnym oraz budowania strategii (współ)działania różnych podmiotów kulturalnych i edukacyjnych.
W wydarzeniu wzięła udział również Joanna Zętar. W przeciwieństwie do mojego wystąpienia, w którym charakteryzowałem dzisiejszych młodych ludzi i ich wykorzystywanie technologii oraz zastanawiałem się, co musimy zrobić, żeby budować kulturę uczestnictwa i jakie warunki należy spełnić, żeby otwarta edukacja mogła rzeczywiście zaistnieć, wystąpienie Joanny było bardziej konkretne. Przedstawiła bowiem przykłady instytucji, których otwarte zasoby mogą być wykorzystywane w ramach działań edukacyjnych. M.in. Polonę, Europeanę, Federację Bibliotek Cyfrowych, Internet Archive, Wikimedia Commons, Rijks Museum (które jest świetnym przykładem instytucji kultury zachęcającej do przetwarzania swoich zasobów, tworzenie indywidualnych kolekcji i braku konieczności ponoszenia opłat czy też rezygnacji ze znaków wodnych na utworach). Joanna poświęciła również chwilę zasobom muzycznym, jak musopen.org czy Jamendo. Oczywiście zasoby te były mi znane, a w przypadku Jamendo zdarzało mi się być nawet aktywnym twórcą udostępniającym amatorską muzykę, jednak zebranie w treściwy wykład i ciekawe omówienie przykładów, było mocną stroną wystąpienia. I polecałbym wszystkim zainteresowanym, początkującym miłośnikom i twórcom otwartych zasobów edukacyjnych, skorzystanie z wykładu Joanny (Asiu, zrób wideo! 🙂 ).
Kolejne działania Tygodnia Otwartej Edukacji to m.in. konferencja webinarowa „Wieczorne rozmowy o Otwartej Edukacji”, która odbędzie się 28.03.2017. Zarejestrować można się na stronie bit.ly/otwartaedu .
Fot. Brad Flickinger CC BY.
Wpis zrealizowano w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.