Serwis “Edukator Medialny” wspólnie z Instytutem Kultury Miejskiej opublikował e-booka “Edukacja kulturalna i medialna. Nowe trendy i wyzwania”. Przygotowany przez dr. Grzegorza D. Stunżę jest efektem współpracy merytorycznej serwisu z Instytutem Kultury Miejskiej.
W publikacji znajdują się m.in. rozmowy z ekspertami i ekspertkami zajmującymi się edukacją medialną. Przeczytamy o gamifikacji w szkole, o sposobach na wizualizowanie danych, o koncepcji medialabu czy animacji kultury przy pomocy nowych mediów. „Edukacja kulturalna i medialna. Nowe trendy i wyzwania” pokazuje także przykłady wykorzystywania edukacji medialnej w szkołach – kodowania w języku wizualnym Scratch, w którym odnajdują się już siedmiolatki, wykorzystaniu smartphonów, budowaniu prostych komputerów. Opisuje również metodę booksprintu (podczas której osoby piszące zbierają się w jednym czasie i miejscu i wspólnie, przez jeden czy dwa dni piszą na dany temat) na przykładzie publikacji „Nie bój się bloga! Jak wykorzystywać blogi w edukacji” powstałej w Pracowni Edukacji i Kultury Medialabu Gdańsk. Dodatkowym atutem e-booka są „komentarze”, w których osoby profesjonalnie zajmujące edukacją medialną dzielą się przemyśleniami dotyczącymi uczestnictwa w kulturze, cyfrowej humanistyki i edukacji w kulturze mobilnej.
Edukacja kulturalna i medialna” nie była przygotowywana jako tzw. trendbook i nie próbuje przedstawiać wszystkich nowych prądów edukacyjnych związanych z wykorzystywaniem nowych mediów. Nie przypomina zatem zwartego wypisu nowości, na które warto zwrócić uwagę. Poruszone w rozmowach, komentarzach i refleksyjnych szkicach wątki, hasła i pomysły mają skłaniać do myślenia nie tylko o praktycznych zastosowaniach mediów w działaniach edukacyjnych, ale także o tym, jak edukatorzy i animatorzy powinni się przygotowywać na szybko zachodzące zmiany
mówi Grzegorz D. Stunża, autor bloga http://edukatormedialny.pl/.
Książkę przygotowano w ramach półrocznego stypendium z zakresu animacji i edukacji kulturalnej przyznanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego twórcy serwisu “Edukator Medialny”. Oprócz publikacji przygotowane zostały cykliczne materiały wypełniające serwis i zrealizowano cykl spotkań pod szyldem “KulturLab”. Miał on charakter po części teoretyczno-wykładowy, po części praktycznych, warsztatowych wydarzeń, łącznie funkcjonując jako seminarium “Edukatora Medialnego”. Podczas spotkań z udziałem zaproszonych gości zastanawiano się nad różnorodnymi kwestiami łączącymi media oraz edukację kulturalną i medialną. Część z tych pomysłów, a także te, które rodziły się w tekstach publikowanych w serwisie, można znaleźć w przygotowanej publikacji.
—
„Edukacja kulturalna i medialna. Nowe trendy i wyzwania” .
Redakcja merytoryczna: dr Grzegorz D. Stunża
Redakcja językowa: Justyna Zborowska
Wydawcy:
Serwis “Edukator Medialny”
Instytut Kultury Miejskiej
Zrealizowano w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.