W dniach 17-18 października 2016 odbył się II Kongres Edukacji Medialnej. W spotkaniu zorganizowanym przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej i Uniwersytet Marie Curie-Skłodowskiej wzięli udział przedstawiciele i przedstawicielki środowisk akademickich, nauczycielki i nauczyciele oraz osoby działające w organizacjach pozarządowych.
Kiedy tylko pojawiła się informacja, że odbędzie się kolejny Kongres Edukacji Medialnej, wiedziałem, że muszę wziąć w nim udział. Pierwsze spotkanie, które miało miejsce w Krakowie dwa lata temu, przyciągnęło sporo słuchaczek i słuchaczy. Można powiedzieć, że to cykliczne już wydarzenie pozwala na spotkanie badaczy, teoretyków i praktyków edukacji medialnej i ma interdyscyplinarny charakter. Tak było zarówno w Krakowie, jak i w Lublinie.
Program lubelskiego wydarzenia był bardzo napięty i podzielony na dwie części. Pierwszego dnia odbyło się kilka paneli dyskusyjnych prowadzonych przez organizatorów oraz organizacje pozarządowe od lat zaangażowane w promowanie edukacji medialnej w Polsce. Nie zabrakło zatem przedstawicielek i przedstawicieli m.in. Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacji Nowoczesna Polska, Fundacji Orange czy instytucji kultury jak Brama Grodzka. Drugiego dnia można było wysłuchać wystąpień w kilku równoległych panelach. Było w czym wybierać i wokół wystąpień toczyły się żywe dyskusje.
Tematem tegorocznego Kongresu były „Praktyki edukacji medialnej. Strategie użytkowania mediów – nowe formy zachowań społecznych i kulturowych”. Sam miałem przyjemność wystąpić w panelu „Edukacja medialna 2.0” wspólnie z m.in. Anną Kaliną Kalinowską, Radosławem Bombą i Damianem Gałuszką. Poza dyskusjami pierwszego dnia i wystąpieniami było kilka chwil na spotkanie starych, dobrych znajomych, z którymi w ostatnich latach współpracowałem, szkoliłem się lub aktualnie realizuję projekty, ale także poznanie nowych, inspirujących osób. Zdecydowaną nowością był dla mnie udział w Walnym Zgromadzeniu członków Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Delegatki i delegaci zaufali mi na tyle, że zostałem wybrany wiceprezesem Towarzystwa i wspólnie z PTEM będę dalej działał na rzecz edukacji medialnej w zarządzie PTEM kierowanym przez prezesa – dr. Grzegorza Ptaszka.
Spotkanie w Lublinie miało charakter nieco bardziej zamknięty niż kongres w Krakowie. Pozwoliło to na dyskusje w gronie osób bardzo zaangażowanych, ale może nieco zabrakło przekazania nowych idei, wniosków i komentarzy szerszej publiczności – animator(ko)m, edukator(k)om czy gronu nauczycielskiemu. Postaramy się to nadrobić już za dwa lata na kolejnym, trzecim kongresie, którego lokalnym partnerem będzie Pracownia Edukacji Medialnej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie na co dzień pracuję. Postaramy się nie tylko pokazać środowisko trójmiejskie i realizowane na północy projekty, ale także zainteresować szerokie grono odbiorców, chcących podejmować działania z zakresu edukacji medialnej i cyfrowej.
Przeczytajcie również relację z Kongresu na stronie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Grafika: materiały II Kongresu Edukacji Medialnej.