5. czerwca na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego, podczas wykładu pedagogiki dla studentek i studentów kierunków filologicznych, gościliśmy ekspertkę z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości Starter.
Studentki, studenci i ja spotkaliśmy się z Katarzyną Orlicką, ekspertką ze Startera, która pełnej młodych ludzi auli wykładowej mogła opowiedzieć o edukacyjnych działaniach Inkubatora. Poświęciła nieco czasu tematowi przedsiębiorczości i w jaki sposób można uczyć się jej wspólnie z uczennicami i uczniami. Zwróciła uwagę na organizację przestrzeni edukacyjnej w szkołach, możliwość jej przearanżowania według potrzeb samych uczniów oraz tak, by nastrajała do uczenia się. Słuchaliśmy i dyskutowaliśmy o nowych trendach, jak np. nauka kodowania oraz mogliśmy poznać bliżej inicjatywy podejmowane przez Startera, kierowane m.in. do nauczycielek i nauczycieli. I kilka innych, które nie celują aż tak dokładnie w środowisko nauczycielskie, ale pozwalają na rozwijanie wiedzy, umiejętności i poznawanie ludzi z różnych branż.
Katarzyna zwróciła uwagę na możliwość edukacyjnego i zawodowego realizowania się w obszarze, który jest dla nas interesujący. Namawiała studentki i studentów, by skupili się na tym, co lubią i by poszukiwali pracodawców, którzy zajmują się ich ulubioną tematyką. Podała przykłady takich możliwości, zachęcała do odzywania się do firm i instytucji nie tylko w momencie, kiedy ogłaszają rekrutację. Mobilizowała do aktywnego uczenia się i aktywnego poszukiwania potencjalnej pracy, stażu, praktyk, które pozwolą na znalezienie wymarzonej pracy i nieustanny rozwój.
To druga, po spotkaniu z Damianem Ciachorowskim, rozmowa studentek i studentów z młodym ekspertem (zdaję sobie sprawę, że tego rodzaju etykietowanie jest dyskusyjne, ale moim zdaniem warto podkreślić, że młode osoby mają ogromną wiedzę i umiejętności i chętnie dzielą się nią z innymi). Tym razem, dzięki kontaktowi ze Starterem i uprzejmości Karoliny Rzepeckiej, udało nam się spotkać z Katarzyną Orlicką, członkinią edukacyjnego zespołu Startera. Uważam, że tego rodzaju spotkania są bardzo ważne, a otwartość ekspertek i ekspertów, ich kontakt ze student(k)ami, znajomość nowych trendów edukacyjnych i technologicznych, pozwalają spojrzeć wielu osobom o wiele dalej niż pozwalają na to mury uczelni. Wiecie zapewne, o czym mówię. Spotkania z praktykami spoza uniwersytetu to ogromna szansa na kontakt ze świeżymi tematami, sposobami pracy, organizacji współpracy z innymi i poszukiwanie interesujących tematów, które mogą pozwolić na znalezienie ciekawej pracy czy poznanie wartościowych osób.
Ogromnie dziękuję Katarzynie Orlickiej za interesujące i intrygujące spotkanie. Dziękuję Starterowi za pozytywny odzew na moją prośbę o omówienie inkubatorowej roboty student(k)om. Życzę wszystkim studentom i studentkom, by mieli okazję poznać podobne osoby zafascynowane swoją pracą, z którymi można porozmawiać o efektownych i efektywnych przykładach działań w obszarze edukacji.
Fot. home thods CC-BY.
Wpis zrealizowano w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.